Klient indywidualny
Polski system edukacji stoi przed obliczem zmian, które związane są z wdrażaniem Europejskich Standardów Edukacji (ESE). Zgodnie z założeniami ESE odnośnie efektów kształcenia, szkoła powinna być miejscem, gdzie rozwijane są: wiedza , umiejętności oraz kompetencje ucznia. Nowe standardy edukacji wymagają gruntownego przebudowania procesu edukacyjnego i samej organizacji szkoły w zakresie jej:
Program nauczania dawniej
Szczegółowe programy nauczania poszczególnych przedmiotów narzucone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i kontrolowane przez Kuratorium Oświaty.
Program nauczania dziś
Podstawa programowa, którą nauczyciel wypełnia, interpretuje poprzez samodzielnie opracowanieautorskiego programu.
Rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów nauczania (Dz. U. Nr 89, poz. 730).
Metody dydaktyczne dawniej
Metoda podająca
- wykład
- ćwiczenia
Efekty nauczania
- wiedza, czyli rozwój intelektualny ucznia
Metody dydaktyczne dziś
- Metoda tradycyjna (wykład, ćwiczenia)
- Nowa metodyka kształcenia
- metoda warsztatowa
- metoda projektowa
Efekty kształcenia dziś
- wiedza, czyli rozwój intelektualny ucznia
- twórcze rozwiązywanie problemu
- rozwój umiejętności: interpersonalnych i społecznych
- rozwój kompetencji: poszerzanie pola wolności, odpowiedzialności, przedsiębiorczości
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (zwane potocznie podstawą programową) oraz z Rozporządzenie MEN z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Specjalne potrzeby edukacyjno-terapeutyczne dawniej
Uczniowie wykazujący dysfunkcje kierowani do szkół specjalnych.
Skutek
Uczniowie szkół specjalnych są naturalnymi kandydatami środowisk wykluczonych.
Specjalne potrzeby edukacyjno-terapeutyczne dziś
- Nauczyciel wzbogaca swoją wiedzę w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach wychowawczo-opiekuńczych z:
- niewielkimi deficytami
- wybitnymi zdolnościami
- Sposób realizacji
- nauczyciel diagnozuje deficyty osobowościowe i społeczne uczniów
- nauczyciel sam projektuje i wykonuje działanie w klasie
- Szkoły Specjalne tylko dla uczniów o wysokim stopniu nasilenia dysfunkcji.
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490)
Nadzór Pedagogiczny dawniej
Szczegółowa kontrola procesu dydaktycznego przez Kuratorium Oświaty
Nadzór Pedagogiczny dziś
- Ewaluacja wewnętrzna
- dokonuje grono pedagogiczne danej szkoły
- Integruje treści przedmiotowe i metodykę nauczania
- Recenzuje dokonania poszczególnych nauczycieli
- Ewaluacja zewnętrzna
- dokonują pracownicy Kuratorium Oświaty
- polega na ocenie poprawności ewaluacji wewnętrznej
- dyrektorzy szkół i placówek oświatowych są odpowiedzialni za właściwe przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej
- nauczyciele stają się odpowiedzialni za jakość własnych działań edukacyjnych
Efekty
Daje to szansę na kreowanie przez nauczyciela procesu nauczania, w taki sposób, aby zarówno on jak i uczeń mogli w pełni rozwijać swój potencjał zarówno intelektualny jak i osobowościowy. Wychodząc naprzeciw nowym wyzwaniom proponujemy kursy doskonalące dla nauczycieli i kadry zarządzającej szkołami, które mają na celu podwyższenie kompetencji w zakresie nauczania zgodnego z ESE i nową podstawą programową i odnoszą się do obszarów, które wymagają zmian.
CKiP ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń rozwijających nie tylko wiedzę ale i wspomniane wyżej umiejętności i kompetencje. Prowadzimy szkolenia i utrzymujemy stałą współprace z szkołami na różnym szczeblu edukacji, gdyż naszym założeniem jest to, aby wspierać nauczycieli w procesie zmian nie tylko w trakcie szkolenia ale także w codziennej pracy.
Po każdym kursie, szkoleniu uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne oraz zaświadczenie uczestnictwa.
Kursy doskonalące dla nauczycieli i kadry zarządzającej szkołami, placówkami oświatowymi zgodnie z Europejskimi Standardami Edukacji: